Followers

Tuesday, September 6, 2011

Rinduku di Tanah Gersang

Bismillah dan assalamualaikum,
alhamdulillah allah masih lagi beri aku peluang untuk bernafas lagi di bumi ciptaanNya
Rasanya dah terlalu lama aku biarkan blog ku kosong tanpa entri, greeting pun aku buat lewat syawal ke-8,
Entahlah aku tidak tahu apa entri yang perlu aku kupas,rasanya biarlah ada pengisian yang boleh aku kongsi bersama yang boleh bawa aku kan kamu kearah kebaikan.

Telah diperkatakan dalam 12 bulan islam ada bulan-bulan yang memberi seribu kebaikkan kepada kita."Rejab bulan Allah, syaaban bulan nabi muhammad s.a.w dan ramadhan bulan umat islam.Telah berlalu ketga-tiga bulan yang di muliakan, entahkah mampu kita untuk sampai kembali ke bulan itu di tahun hadapan, subhanallah itu kuasa Allah, maha Mengetahui akan sesuatu.

alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah, syukur pada allah ku panjatkan atas seruannya, aku tiba di tanah suci Makkah mukarramah.Memang sudah lama aku berniat untuk buat umrah.alhamdulillah seruannya hadir. semuanya tidak di rancang. sebelum bulan ramadhan tiba-tiba je terdetik nak buat umrah, alhamdullillah rezki allah itu ada, dapat juga buat umrah lebih-lebih lagi di bulan yang penuh keberkatan dan kemuliaan.

fadhilat pahalanya seperti yang di riwayat kan al-bukhari sabda rasulullah s.a.w "umrah di bulan puasa seperti haji bersama ku" . Flight dr KL terus ke Jeddah. destinasi kami bermula di Madinah al munawwarah walaupun hanya 3 hari, tapi cukup meninggalkan kesan yang mendalam pada diri aku. kerinduan terhadap nabi muhammad s.aw kekasih allah maha hebat. subhanallah, walaupun ada masalah dengan communication,  alhamdullilah itu tidak jadi halangan untuk kami saling memberi pertolongan. Di sini aku rasa indahnya akhlak seorang islam, alangkah indah jika kita mengikutnya dan mengamalkan asas islam.  macam sebuah bangunan, pentingnya asas (foundation) terhadap sesebuah bangunan, kalau tidak runtuhlah bangunan tu. Rasanya begitu sekejap, allah telah mengutuskan hambanya untuk membantu aku untuk pergi Rawdah, makam nabi s.a.w.  Ramai betul umat nabi muhammad, semuanya berebutkan pahala menunaikan umrah di bulan mulia.
masjidil nabawi



jannatul Baqi

usai buat wida dengan rasulullah s.a.w, terus kembali meneruskan perjalanan ke tanah haram Makkah mukarramah dengan pakaian ihram. perasaan itu tidak dapat digambarkan lebih lebih lagi bila bertalbiah. sayu betul rasa hati .

Labbaik Allahumma Labbaik,Labbaik laa syarikka laka labbaik, Innal haamda wanni’mata laka wal mulk Laa syariika laka.
HambaMu datang menyahut panggilanMu, Ya Allah hambaMu datang menyahut panggilanMu, hambaMu datang menyahut panggilanMu, Tuhan yang tidak ada sekutu bagiMu, hambaMu datang menyahut panggilanMu, sesungguhnya segala pujian, nikmat dan pemerintahan adalah KepunyaanMu tidak ada sekutu bagiMu

first time memandang kaabah, subhannallah, maha hebat perasaan aku, segala-segalanya seakan aku lupa tentang dunia, mengagungkan kebesaran allah dan kemuliaanNya. ketenangan yang tak pernah aku rasai. sungguh hebat. walaupun cuaca agak panas dengan suhu 42 darjah tapi kuasa allah bila tawaf dingin je.Rindu betul kat tanah suci.umpamanya baru semalam aku pergi.  insyaallah jika ade rezki dan izin darinya pasti aku akan kembali lagi.

masjidil Haram


buat sesiapa yang inginkan ketenangan, pergilah di sana tanah suci tempat kelahiran nabi muhammad s.a.w, tanah penuh berkah, pastinya tidak ada nilai yang mampu kita gantikan dengan apa yang kita peroleh, dan pasti terdetik di hati kita lagi untuk kembali tanah suci yang di lindungi allah dr fitnah dajjal dan sesiapa yang berbelanja di madinah pasti di lipat gandakan keberkatannya. insyaallah

1 comment:

budak membebel ouchhh..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...